Η Μυστική Ιστορία των Καθρεφτών (Μέρος 2ο)

by Αγγελική Ράδου

Κατοπτρικά οράματα

Ο διάσημος Ρώσος συγγραφέας Maxim Gorky συνάντησε κάποτε έναν γιόγκι στον Καύκασο, ο οποίος τον ρώτησε αν λαχταρούσε να δει κάτι συγκεκριμένο στο άλμπουμ του που αποτελούνταν από φύλλα χαλκού. Ο Gorky είπε πως επιθυμεί να δει μια φωτογραφία της Ινδίας. Ο Ινδός φιλόσοφος έβαλε το άλμπουμ στα γόνατα του συγγραφέα και του ζήτησε να γυρίσει τις σελίδες μία-μία. Τα στιλβωμένα φύλλα χαλκού απεικόνιζαν όμορφες πόλεις, ναούς και τοπία της Ινδίας που τον εντυπωσίασαν. Όταν τελείωσε επέστρεψε το άλμπουμ στον γιόγκι και εκείνος του απάντησε χαμογελώντας: «Γιατί δεν ρίχνεις άλλη μια ματιά;». Και να λοιπόν τι έχει πει ο  Gorky για το τέλος αυτής της εμπειρίας: «Άνοιξα το άλμπουμ και δεν βρήκα τίποτα άλλο εκτός από κενές σελίδες χαλκού! Δεν υπήρχε ίχνος φωτογραφιών…»

Αυτή είναι μια απλή μέθοδος scrying –από το ρήμα descry που σημαίνει παρατηρώ- με μέσο έναν καθρέφτη από χαλκό. Η ιστορία βέβαια προσφέρει πολλά παρόμοια παραδείγματα. Η Αικατερίνη των Μεδίκων και ο βασιλιάς Ερρίκος ο τέταρτος, συμβουλεύονταν συχνά τους μαγικούς τους καθρέφτες. Λέγεται πως ο Γάλλος προφήτης και αστρολόγος Νοστράδαμος οδηγήθηκε στις ιστορικές του προβλέψεις (άνοδος του Χίτλερ, Γαλλική Επανάσταση κ.α) όχι μόνο με τη βοήθεια των αστρολογικών του συνδυασμών αλλά και την εξαιρετική του ικανότητα να οραματίζεται το μέλλον πάνω από δοχεία γεμάτα με νερό. Ο Dr. John Dee, γνωστός σύμβουλος της βασίλισσας Ελισάβετ σε υπερφυσικά ζητήματα χρησιμοποιούσε ως μέσο οραματισμού ένα μαύρο καθρέφτη από οψιδιανό, αν και πίστευε ότι ο ίδιος δεν διαθέτει μαντικές ικανότητες. Σύμφωνα με το Βιβλίο του Ενώχ, ένα από τα αναγνωρισμένα απόκρυφα κείμενα της Παλαιάς Διαθήκης που αποκαλύφθηκε στον Dee, ο άγγελος Αζάζιελ δίδαξε στον άνθρωπο τον τρόπο κατασκευής μαγικών καθρεφτών. Για αυτό άλλωστε μπορεί να δει κανείς μέσα τους μακρινές σκηνές και ανθρώπινες φιγούρες. Επιπλέον, στην «Αληθινή Ιστορία» του Λουκιανού, που παρά το όνομα της θεωρείται φανταστικό έργο, δίνεται μια πολύ ενδιαφέρουσα περιγραφή ενός μαγικού καθρέφτη: «Είναι ένα τεράστιο γυαλί με εκπληκτική συμμετρία, τοποθετημένο πάνω σε ένα ρηχό πηγάδι. Όποιος κατέβει στο πηγάδι ακούει ό,τι λέγεται στη γη και όποιος κοιτάξει μέσα στον καθρέφτη βλέπει όλες τις πόλεις και τα έθνη του κόσμου».

Μαγικοί καθρέφτες

Υπάρχει η πεποίθηση ότι οι καθρέφτες χρησιμοποιούνταν ως μαντικά μέσα, περισσότερο στην Ανατολή παρά στη Δύση, όπου ονομάζονταν Αστρικοί Καθρέφτες και χρησιμοποιούνταν κυρίως από το Μεσαίωνα μέχρι και τις αρχές του 19ου αιώνα. Η πιο αρχαία μέθοδος κατοπτρομαντείας γινόταν με την έκθεση ενός καθρέφτη που είχε κορνίζα από έβενο ή τέκκα, στο φως του φεγγαριού, ώστε να αιχμαλωτιστεί η ακτινοβολία του. Οι απαντήσεις στις ερωτήσεις του μάντη εμφανίζονταν συνήθως με αιμάτινους χαρακτήρες πάνω στην αντανάκλαση του φεγγαριού, ενώ αν παρουσιάζονταν οράματα προσώπων που μεταλλάσσονταν γρήγορα, ο μάντης γινόταν μάρτυρας εικόνων από προηγούμενες του ζωές. Ένα δοχείο γεμάτο με νερό, αίμα, μελάνι ή κόκκινο κρασί μπορούσε να λειτουργήσει με τον ίδιο τρόπο, αρκεί ο μάντης να το ευλογούσε με προσευχές που απευθύνονταν στη θεότητα που ήθελε κάθε φορά να συμβουλευτεί. Αυτοί που είχαν την ικανότητα να «διαβάζουν» τους καθρέφτες στην Αρχαία Ρώμη, έφεραν το όνομα Specularii. Η κατοπτρομαντεία δεν τους έδινε μόνο τη δυνατότητα πρόσβασης στον κόσμο των πνευμάτων αλλά και το χάρισμα να βλέπουν την αύρα.

Μια ακόμη τελετή μαντείας για ιατρικές όμως προβλέψεις, ξεκινούσε με το κρέμασμα του καθρέφτη πάνω από ένα σιντριβάνι με τη βοήθεια ενός σκοινιού. Ο μάντης τότε χαμήλωνε σιγά σιγά τον καθρέφτη μέχρι η βάση του να αγγίξει την επιφάνεια του νερού και στην συνέχεια έκαιγε κάποια βότανα ταυτόχρονα με την απαγγελία προσευχών. Η εικόνα για την τύχη του αρρώστου, εμφανιζόταν σε λίγο πάνω στην επιφάνεια του καθρέφτη. Αν αποκαλυπτόταν ένα πρόσωπο ξεκάθαρο, η ανάρρωση ήταν κοντά. Αν η εικόνα ήταν θολή, ο θάνατος ήδη ερχόταν.

Ο φιλόσοφος Pico Della Mirandola που έζησε την περίοδο της Αναγέννησης πίστευε στις μαγικές ιδιότητες των καθρεφτών, με την προϋπόθεση να έχουν κατασκευαστεί κάτω από την επιρροή ενός ευνοϊκού αστερισμού. Ο επιτυχής οραματισμός εξασφαλιζόταν μόνο εφόσον υπήρχε άνεση και η ζεστασιά του μάντη με τον καθρέφτη του, γιατί σύμφωνα με το φιλόσοφο το συναισθηματικό ψύχος ήταν ικανό να βλάψει την ενάργεια του.

Ο Γάλλος μαγνητιστής Alphonse Cahagnet, οπαδός του μυστικιστή και διάμεσου Emanuel Swedenborg γράφει στο βιβλίο του Μαγνητική Μαγεία πως υπάρχουν οχτώ είδη μαγικών καθρεφτών. Ο πρώτος, ο Καθρέφτης του Θεού είναι ένα μπουκάλι γεμάτο από καθαρό νερό μέσα στο οποίο κοιτάζει ένα παιδί. Ο Αρχάγγελος Μιχαήλ απαντάει στις ερωτήσεις του με εικόνες. Ο Καθρέφτης των Μάγων, μπορεί να είναι μια οποιαδήποτε επιφάνεια που έχει την δυνατότητα της αντανάκλασης. Ο μάντης απαγγέλλει ένα ξόρκι και αποκαλύπτει στον συμβουλευόμενο την επιθυμητή εικόνα. Ο Καθρέφτης του Cagliostro είναι επίσης ένα μπουκάλι γεμάτο νερό που χρησιμοποιείται όμως από ένα παιδί και έναν μάντη. Ο τελευταίος, βάζει το χέρι του πάνω στο κεφάλι του παιδιού καθώς αυτό κοιτάζει το νερό και του μεταφέρει την ερώτηση που πρέπει να κάνει. Οι απαντήσεις εμφανίζονται με αλληγορικές εικόνες. Ο Καθρέφτης του Swedenborg δημιουργείται με την επάλειψη ενός μείγματος από γραφίτη και ελαιόλαδο στην επιφάνεια ενός οποιουδήποτε καθρέφτη και αφήνεται στη συνέχεια για λίγες ημέρες να στεγνώσει. Ο συμβουλευόμενος κοιτάζει την επιφάνεια χωρίς όμως να καθρεφτίζεται η μορφή του ενώ ο μάντης καρφώνει το βλέμμα του στο πίσω μέρος του κεφαλιού του, καθώς τα οράματα εμφανίζονται. Ο Μαγνητικός Καθρέφτης είναι μια κρυστάλλινη σφαίρα γεμάτη με νερό ενώ ο Ναρκωτικός Καθρέφτης είναι μια παρόμοια σφαίρα που όμως διαλύεται μέσα στο νερό της κάποια ναρκωτική σκόνη φτιαγμένη από φυτά όπως η μπελαντόνα, ο μανδραγόρας και η παπαρούνα.

Οι Γαλβανικοί και οι Καβαλιστικοί Καθρέφτες είναι ιδιαίτερες περιπτώσεις. Οι πρώτοι, αποτελούνται από δύο μεταλλικούς δίσκους, έναν κοίλο από χαλκό και έναν κυρτό από ψευδάργυρο που μαγνητίζονται εννέα φορές σε εννέα μέρες. Η προσοχή του μάντη συγκεντρώνεται στο κέντρο του κοίλου απ’όπου και παίρνει τις επιθυμητές απαντήσεις. Οι Καβαλιστικοί Καθρέφτες είναι εφτά σφαίρες. Αντιστοιχούν σε συγκεκριμένους πλανήτες και για αυτό πρέπει να κατασκευάζονται από το κατάλληλο μέταλλο αλλά και να συμβουλεύονται μόνο κάποιες συγκεκριμένες ημέρες. Η σφαίρα του Ήλιου είναι χρυσή και προσφέρει τη δύναμη της την Κυριακή, τιμώντας τα υπέρτατα πλάσματα της γης. Η σφαίρα του Ερμή είναι γυάλινη και γεμίζεται από υδράργυρο. Απαντάει σε οικονομικά ζητήματα την Τετάρτη. Ερωτήσεις που αφορούν την προσωπική επιτυχία γίνονται κάθε Πέμπτη στη σφαίρα του Δία που κατασκευάζεται μόνο από κασσίτερο. Οι διαφωνίες και τα νομικά προβλήματα λύνονται κάθε Τρίτη με τις συμβουλές της σιδερένιας σφαίρας του Άρη. Η χάλκινη σφαίρα της Αφροδίτης επουλώνει κάθε Παρασκευή τις πληγές της καρδιάς ενώ η μολυβένια σφαίρα του Κρόνου αποκαλύπτει κάθε Σάββατο, μυστικά και χαμένα αντικείμενα. Τέλος, η ασημένια σφαίρα του Φεγγαριού προσφέρει κάθε Δευτέρα αποκαλυπτικές πληροφορίες για την ερμηνεία των ονείρων και την εξέλιξη μελλοντικών σχεδίων.

Οι καθρέφτες είναι για τους μάγους, το σύμβολο των συμβόλων. Εκφράζουν την ουσία του μυστικισμού, ανοίγουν τις πύλες άλλων διαστάσεων και παρέχουν τη δυνατότητα πρόσβασης στα Ακασικά Αρχεία. Ο ιερός καθρέφτης του Σιντοϊσμού, δίνει μια ξεχωριστή διάσταση για το συμβολισμό των καθρεφτών. Σύμφωνα με το θρύλο οι θεοί κατασκεύασαν αυτόν τον καθρέφτη για να δελεάσουν τη θεά του ήλιου Amaterasu, ώστε να βγει από τη σπηλιά όπου είχε αποσυρθεί θυμωμένη, αιχμαλωτίζοντας το φως του κόσμου. Όταν εκείνη κρυφοκοίταξε έξω είδε τη λάμψη της στον καθρέφτη και νομίζοντας πως βρισκόταν μπροστά σε ένα δεύτερο ήλιο, βγήκε γεμάτη περιέργεια από τη σπηλιά. Αυτό δείχνει λένε οι Σιντοιστές, πως η καρδιά έχει την ικανότητα να αντανακλά την αλήθεια και εκείνη με τη σειρά της να έλκει το θείο φως. Όταν η καρδιά έχει μετατραπεί σε έναν αγνό καθρέφτη, ο κόσμος αντανακλάται μέσα της όπως ακριβώς είναι, χωρίς τις παραμορφώσεις μιας σκέψης επιρρεπούς στα πάθη. Άλλωστε, η ιδιότητα της πνευματικής φώτισης υπάρχει σε όλα τα πλάσματα, όπως ακριβώς ο καθρέφτης κατέχει από τη φύση του την ιδιότητα να λάμπει. Αν αυτός έχει το σχήμα, την καθαρότητα και τη θέση που πρέπει, τότε θα αποκαλύψει στους πιστούς του τα μυστικά του κόσμου. Ομοίως, ο Θεός αποκαλύπτεται στον κάθε άνθρωπο σύμφωνα με την ετοιμότητα του αλλά και το «χώρο» που διαθέτει η καρδιά του. Είναι ο αιώνιος καθρέφτης του οποίου η ουσία δεν συλλαμβάνεται ολοκληρωτικά αλλά ωστόσο γίνεται γνωστή με έναν πολύ συγκεκριμένο τρόπο. Ίσως αυτό να εννοούσε και ο Δάντης όταν έγραφε στη  Θεία Κωμωδία του:

I see it in the truthful mirror

That makes itself reflector of all other things,

And of which no thing makes itself reflector.

                              (Paradise, XXVI)

προτεινουμε επίσης

Leave a Comment

* Χρησιμοποιώντας αυτή τη φόρμα συμφωνείτε με την αποθήκευση των στοιχείων και δεδομένων σας στη βάση του ιστότοπου για στατιστικές αναλύσεις.

Η Nyctophilia.gr χρησιμοποιεί cookies για να εξασφαλίσει τη σωστή λειτουργία της, την δυνατότητά σας να επικοινωνήσετε μαζί μας, καθώς και να βελτιώσει την εμπειρία σας στο website. Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Αποδοχή Αναλυτικά