Άντον ΛαΒέι: O Αρχιερέας του Σκότους

by Ηλίας Τσιάρας

Από τη χαραυγή του κόσμου, υπάρχουν αμέτρητες αναφορές στην ενσάρκωση του Κακού, τον Αντίζηλο, Εκείνον που Διαφθείρει. Κατά τους αιώνες έχει λάβει διάφορες ονόματα, ανάλογα πάντα με τη θρησκεία και τις λατρευτικές πεποιθήσεις των λαών. Για τους περισσότερους από εμάς τους Έλληνες, αυτός που αντιπροσωπεύει καλύτερα όλα τα παραπάνω είναι ο Σατανάς, ο Διάβολος, ο Εωσφόρος, ο πρώτος ανάμεσα στους αγγέλους του χριστιανικού Θεού. Οι παλαιότεροι σίγουρα θα θυμάστε την ανατριχιαστική υπόθεση των σατανιστών της Παλλήνης, που συγκλόνισαν την κοινή γνώμη της χώρας μας το 1993, με τις τελετουργικές δολοφονίες δύο νεαρών γυναικών.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
“Ο Κύκλος” της Φράνσης Παπουτσάκη

Εάν όμως η έννοια του Σατανά είναι συνυφασμένη με το κακό, το διεστραμμένο και το απάνθρωπο, γιατί ο σατανισμός είναι σήμερα μια αναγνωρισμένη θρησκεία; Η απάντηση κρύβεται στο πρόσωπο μιας σαφέστατα αμφιλεγόμενης αλλά ταυτόχρονα χαρισματικής και ιδιοφυούς προσωπικότητας∙ τον Άντον ΛαΒέι (Anton LaVey), τον ιδρυτή της εκκλησίας του Σατανά.

Τα πρώτα χρόνια

Ο Άντον ΛαΒέι με την τυπική του περιβολή.

Ο ΛαΒέι γεννήθηκε το 1930 στο Σικάγο, αλλά μεγάλωσε στην περίφημη Bay Area της Καλιφόρνια, την πατρίδα πολύ σπουδαίων συγκροτημάτων, όπως αυτά των Metallica, Megadeth, Testament και Exodus. Και ο ίδιος ο ΛαΒέι είχε δείξει από μικρή ηλικία μια έφεση στη μουσική, παίζοντας με αρκετή επιδεξιότητα τα πλήκτρα, ιδίως το εκκλησιαστικό όργανο και το όργανο ατμού, που ήταν πολύ δημοφιλές στα περιοδεύοντα τσίρκα της εποχής. Η αγάπη του για αυτό το τελευταίο όργανο, υποτίθεται πως ήταν και αυτή που έμελλε να παίξει καταλυτικό ρόλο στην εξέλιξη του χαρακτήρα του. Ο ίδιος υποστηρίζει πως παράτησε το σχολείο στα 16, για να ενταχθεί σε ένα τσίρκο, αρχικά ως βοηθητικός εργάτης, και μετέπειτα ως θηριοδαμαστής και οργανοπαίχτης.

Το 1948 αρχίζει να εργάζεται ως πιανίστας σε νάιτ κλαμπ, μπαρ και μαγαζιά που ανέβαζαν παραστάσεις μπουρλέσκ. Μάλιστα, σε ένα τέτοιο μαγαζί στο Λος Άντζελες, λέγεται πως σύναψε δεσμό με την, άσημη τότε, Μέριλιν Μονρόε. Όπως ίσως θα περίμενε κανείς από κάποιον που βασικό στοιχείο της περσόνας του ήταν ο εντυπωσιασμός σε συνδυασμό με ένα πανταχού παρόν πέπλο μυστηρίου, πολλές από τις λεπτομέρειες των πρώτων χρόνων της ζωής του ΛαΒέι αμφισβητούνται, καθώς προέρχονται σχεδόν αποκλειστικά από δικά του λεγόμενα.

Αυτό που φαίνεται να είναι η ιστορική αλήθεια, είναι πως η ενασχόλησή του με τις πιο παρεξηγημένες και φιλήδονες μορφές τέχνης της εποχής, ήταν η αιτία για την έκδηλη περιφρόνησή του προς τον χριστιανισμό, καθώς έβλεπε καθημερινά ανθρώπους που την Κυριακή πήγαιναν όλο προσποιητή ευλάβεια στην εκκλησία, να διασκεδάζουν τα βράδια του Σαββάτου στα κρυφά, απολαμβάνοντας θεάματα που στο φως της ημέρας καταδίκαζαν ως έκφυλα και άσεμνα. Το 1950 μετακομίζει στο Σαν Φρανσίσκο, όπου και σπούδασε εγκληματολογία, προκειμένου να μην τον στρατολογήσουν για τον πόλεμο της Κορέας.

Αργότερα, σύμφωνα με τα λεγόμενα του ιδίου, άρχισε να δουλεύει ως ο φωτογράφος του τοπικού αστυνομικού τμήματος και παράλληλα ως μέντιουμ-ερευνητής, βοηθώντας την αστυνομία σε περίεργες υποθέσεις. Να σημειωθεί πως δεν έχει βρεθεί κανένα σχετικό αρχείο που να συνδέει το αστυνομικό τμήμα του Σαν Φρανσίσκο με τον ΛαΒέι. Εκείνη την περίοδο γεννιέται και η πρωτότοκη κόρη του, Κάρλα ΛαΒέι, από την πρώτη σύζυγό του, Κάρολ Λάνσινγκ, την οποία παντρεύτηκε όταν εκείνη ήταν μόλις 15 χρονών (παρόλο που υποτίθεται πως το νόμιμο όριο στις ΗΠΑ από το 1929 είναι τα 16 έτη). Το ίδιο χρονικό διάστημα, αρχίζει να συναναστρέφεται με διάφορους συγγραφείς του πασίγνωστου περιοδικού Weird Tales, ανάμεσά τους και οι διάσημοι Κλαρκ Άστον Σμιθ, Όγκαστ Ντέρλεθ και Φριτζ Λάιμπερ. Η φήμη του Άντον ΛαΒέι είχε αρχίσει ήδη να εξαπλώνεται στην πόλη. Σε αυτό βοήθησε τα μέγιστα η έμφυτη θεατρικότητα που τον χαρακτήριζε, όπως κι ένας ζωώδης, πηγαίος μαγνητισμός. Συνήθιζε να κυκλοφορεί στην πόλη οδηγώντας μια νεκροφόρα, ενώ είχε ως κατοικίδιο μια μαύρη λεοπάρδαλη με το όνομα Ζόλταν. Σταδιακά ξεκίνησε να δίνει εβδομαδιαίες διαλέξεις πάνω στο παραφυσικό και τον αποκρυφισμό. Τότε ήταν που μπήκαν τα πρώτα θεμέλιας της δικής του θρησκείας.

Η γέννηση της εκκλησίας του Σατανά

Κατά τη Βαλπούργεια νύχτα του 1966, ο ΛαΒέι ξυρίζει τελετουργικά το κεφάλι του (ο ίδιος υποστηρίζει πως έτσι έκαναν οι αρχαίοι δήμιοι, αν και υπάρχουν αναφορές πως ο πραγματικός λόγος είναι πως είχε χάσει ένα στοίχημα!) και ανακοινώνει την ίδρυση της εκκλησίας του Σατανά, δηλώνοντας πως το 1966 θα μείνει στην ιστορία ως Anno Satanas. Πρωτοστατεί σε σατανιστικούς γάμους, κηδείες και βαφτίσεις (με πρώτη αυτή της τρίχρονης, δεύτερης κόρης του Ζίνα, την οποία έκανε με την για είκοσι τέσσερα χρόνια σύντροφό του, Νταϊάν Χέγκαρτι, χρησιμοποιώντας ως βωμό το γυμνό σώμα μιας γυναίκας), οι οποίες λάμβαναν χώρα στο σπίτι του στο Σαν Φρανσίσκο, γνωστό ως το Μαύρο Σπίτι, που ακόμα και σήμερα κάποιο ταυτίζουν με το διάσημο Hotel California των Eagles -φήμες λένες πως ήταν ο ίδιος που έγγραψε και τους στίχους του τραγουδιού. Όπως ίσως έχετε υποπτευτεί, ο τύπος της εποχής τον λατρεύει, αποκαλώντας τον “Μαύρο Πάπα”. Η εικόνα του ως ανθρώπου με παραψυχικές δυνάμεις ενισχύεται όταν καταράστηκε τη στάρλετ και κουνελάκι του Playboy, Τζέιν Μάνσφιλντ, η οποία είχε ασπαστεί τον Σατανισμό και είχε δεσμό με τον ΛαΒέι, και λίγο αργότερα η άτυχη ηθοποιός βρίσκει τραγικό θάνατο σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα.

Το Δόγμα

Η Σφραγίδα του Μπάφομετ, το επίσημο σύμβολο της εκκλησίας του Σατανά.

Ορμώμενος από τον αποτροπιασμό που νιώθει για τη διπροσωπία των χριστιανών, ο ΛαΒέι στηρίζει το δόγμα της νέας του θρησκείας στην αρχή πως ο άνθρωπος είναι ένα αμοραλιστικό ζώο το οποίο οφείλει να ζει όπως το ίδιο αποφασίσει, ενδίδοντας σε σαρκικά πάθη. Πρόκειται για μια υλιστική θρησκεία που βασίζεται στις διδαχές του Επίκουρου και του κινήματος του Αντικειμενισμού. Δεν πιστεύει στην ύπαρξη υπερφυσικών όντων, αντίθετα χρησιμοποιεί την εικόνα του Σατανά ως πρότυπο υπερηφάνειας, λαγνείας και διαφωτισμού (σε αντιδιαστολή με τις Αβρααμικές θρησκείες που ο ΛαΒέι κατηγορεί για σκοταδισμό και τυφλή υποταγή σε ένα σύστημα κανόνων που έρχεται σε σύγκρουση με τη νατουραλιστική, εγωιστική και υλιστική φύση του ανθρώπου). Όλη η σοφία και η πνευματική βάση του Σατανισμού βρίσκεται καταγεγραμμένη στη Μαύρη Βίβλο που συνέταξε ο ΛαΒέι το 1969 και έχει πουλήσει πάνω από ένα εκατομμύριο αντίτυπα.

Η Πτώση

Στα τέλη της δεκαετίας του ’80, η δημοτικότητα του Άντον ΛαΒέι θα αρχίσει να πέφτει και τα μέλη του ποιμνίου του να φυλλορροούν. Η δράση του διαβόητου serial killer Ρίτσαρντ Ραμίρεζ θα αποτελέσει το έναυσμα για τον Σατανιστικό Πανικό, στρέφοντας ξανά τα media προς τους πιστούς του Σατανά, κατηγορώντας τους για τελετουργικές δολοφονίες. Ο ΛαΒέι βάζει την κόρη του Ζίνα να αντικρούσει τις κατηγορίες, με την Αρχιέρεια του Σατανά να εμφανίζεται σε όλα τα μέσα, αποκηρύσσοντας οποιαδήποτε σύνδεση της εκκλησίας με εγκληματικές πράξεις και υπερθεματίζοντας τον ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα της πίστης τους. Το 1993 γεννιέται ο γιος του, Satan Xerxes Carnacki Lavey (Σατανάς Ξέρξης Καρνάκι ΛαΒέι -στα Ελληνικά ένα τέτοιο εύηχο όνομα, όπως και να το κάνουμε, χάνει), καρπός της σχέσης του με την τρίτη του σύντροφο, Μπλανς Μπάρτον. Ο Άντον ΛαΒέι πέθανε το 1997. Τρεις μήνες μετά τον θάνατό του, η αποξενωμένη πια κόρη του Ζίνα μαζί με τον άντρα της δημοσιεύουν ένα εννιασέλιδο μανιφέστο, με το οποίο αποκαθηλώνουν την εικόνα του Μαύρου Πάπα, αποδεικνύοντας πως τα περισσότερα από όσα υποστήριζε σχετικά με τη ζωή του ήταν ψευδή κατασκευάσματα.  

Η Αρχιέρεια του Σατανά σε μια από τις πολυάριθμες τηλεοπτικές της εμφανίσεις.

Η εκκλησία του Σατανά υπάρχει ακόμα και σήμερα, αριθμώντας έναν άγνωστο αριθμό μελών (καθώς η ίδια η εκκλησία δεν ανακοινώνει δημόσια πληροφορίες για το ποίμνιό της), αν και η ίδια η Ζίνα ΛαΒέι είχε παραδεχτεί πως σίγουρα είναι πάνω από χίλια άτομα, ένας αριθμός στον οποίο κλίνει και ο Ιταλός κοινωνιολόγος Μάσιμο Ιντροβίνιε. Όπως και να έχει, ο Σατανισμός του ΛαΒέι δεν σχετίζεται με ανθρωποθυσίες και εγκληματικές πράξεις, παρά είναι μια αθεϊστική θρησκεία, με μόνο θεό τον άνθρωπο, όπως ο ίδιος πίστευε πως είναι κατά βάση: ατελής, εγωιστής, λάγνος και εγωπαθής. 

Όταν ο Μέριλιν Μάνσον συνάντησε τον Άντον ΛαΒέι, μετά από πρόσκληση του Μαύρου Πάπα. (1994)

Βιβλιογραφία

LaVey, A. (1969). The Satanic Bible. New Yprk: Avon Books (διαθέσιμο εδώ: archive.org)
Lewis, R. J. (2002). Diabolical Authority: Anton LaVey, The Satanic Bible and the Satanist ‘Tradition’, Marburg Journal of Religion: Vol 7(1). (διαθέσιμο εδώ: core.ac.uk)
Τζίμα, Α. Ο ιδρυτής της εκκλησίας του Σατανά που «είχε δεσμο με την Μέριλιν Μονρό και καταράστηκε σε θάνατο τη Τζέιν Μάνσφιλντ». Άντον ΛαΒέι, η αποκάλυψη του τσαρλατάνου (Ανάκληση εδώ: mixanitouxronou.gr)
Romano, A. (2021, Μάρτιος 31). Why Satanic Panic never really ended (Ανάκληση εδώ: vox.com/culture)
en.wikipedia.org | en.wikipedia.org
churchofsatan.com

προτεινουμε επίσης

Η Nyctophilia.gr χρησιμοποιεί cookies για να εξασφαλίσει τη σωστή λειτουργία της, την δυνατότητά σας να επικοινωνήσετε μαζί μας, καθώς και να βελτιώσει την εμπειρία σας στο website. Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Αποδοχή Αναλυτικά