Στο “Πεδίο Μάχης” του Στίβεν Κινγκ κανένας δεν είναι αθώος

by Κυριάκος Χαλκόπουλος

Το διήγημα “Πεδίο Μάχης” του Στίβεν Κινγκ συμπεριλαμβάνεται στη συλλογή διηγημάτων “Νυχτερινή Βάρδια”. Στα ελληνικά κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Κλειδάριθμος, σε μετάφραση της Γωγώς Αρβανίτη.

Το κείμενο περιέχει spoilers.

Είναι το χρονικό της δίκαιης τιμωρίας του κυρίου Ρένσοου, που πριν από εκείνη τη φρικτή μέρα εξασκούσε (όπως όλα δείχνουν) αρκετά ψυχρά και δίχως τύψεις το επάγγελμα του πληρωμένου εκτελεστή. Ο Ρένσοου επιστρέφει στην πολυτελή του σουίτα μετά από έναν ακόμα φόνο. Όμως η θέση του έχει εντοπιστεί από τη μητέρα του νεκρού και στη ρεσεψιόν τον περιμένει ένα δέμα.

Το δέμα, εκ πρώτης όψεως, δεν φαίνεται πολύ ανησυχητικό: ο εξ επαγγέλματος φιλύποπτος Ρένσοου αμφιβάλει πως πρόκειται για βόμβα. Το περιεχόμενο καλύπτεται από κίτρινο περιτύλιγμα και τελικά είναι ένα παιχνίδι… Μια συλλογή με Αμερικανούς στρατιώτες του πολέμου του Βιετνάμ, μαζί με μερικά ελικόπτερα και τζιπ. Ο νεκρός ήταν κατασκευαστής παιχνιδιών και η μητέρα του (όπως θυμάται να έχει διαβάσει ο Ρένσοου στη λεζάντα μιας καδραρισμένη φωτογραφίας στον τοίχο του δωματίου του θύματος) ήταν η “υπ’ αριθμόν ένα εμπνεύστρια του”.

Στο σημείο αυτό τα πράγματα παίρνουν απρόσμενη τροπή, διότι κάτι μέσα στο κουτί κινείται… Σε λίγο οι μικροσκοπικοί στρατιώτες αρχίζουν την οργανωμένη έξοδό τους στο χαλί του καθιστικού. Το ύψος τους φτάνει τα εννιά εκατοστά, όμως τα τουφέκια τους ρίχνουν, ομοίως μικροσκοπικά, αληθινά πυρά, και πολύ χειρότερη είναι η κατάσταση με τα ελικόπτερα! Αυτά δεν αργούν να σημαδέψουν τα μάτια του Ρένσοου, ενώ οι έλικες κόβουν μέχρι το κόκκαλο το δάκτυλό του όταν επιχειρεί να τα γκρεμίσει. Μερικές σκηνές αναπόφευκτα φέρνουν στο νου την εμπειρία του Γκιούλιβερ στο πρώτο του ταξίδι, στη χώρα των λιλιπούτειων:

“Ένας φοβερός πόνος στο πόδι έκανε τον Ρένσοου να ουρλιάξει. Ένα από τα στρατιωτάκια στεκόταν πάνω στο παπούτσι του και του τρυπούσε τον αστράγαλο με τη ξιφολόγχη του. Σήκωσε προς τα πάνω το μικροσκοπικό πρόσωπό του, ασθμαίνοντας και χαμογελώντας. Ο Ρένσοου το κλώτσησε και το τοσοδούλικο κορμάκι του τινάχτηκε στην άλλη άκρη του δωματίου κι έσκασε πάνω στον τοίχο. Δεν άφησε αίμα, αλλά μια κολλώδη μαβιά κηλίδα”.

Μετάφραση της Γιάννας Αναστασοπούλου για την πρώτη έκδοση της συλλογής Νυχτερινή Βάρδια από τις εκδόσεις Λιβάνη.

Πριν απ’ όλα αυτά, ο Κινγκ ξεκινά με έναν πολύ σύντομο πρόλογο. Ο πρωταγωνιστής απλώς επιστρέφει στη σουίτα για να ξεκουραστεί. Ο αναγνώστης, πάντως, θα καταλάβει από τα συμφραζόμενα πως στην ιστορία αυτή κανένας δεν δικαιούται τον τίτλο του “αθώου”. Ούτε λόγος δεν θα γινόταν για τον Ρένσοου – αλλά ακόμα και το θύμα του, ή τουλάχιστον η μητέρα του θύματος, μοιάζει εκ των υστέρων ύποπτη, αμείλικτη και επικίνδυνη!

Αλλά εδώ διαπιστώνουμε μια σημαντική διαφορά της λογοτεχνίας του Κινγκ με την παλιότερη λογοτεχνία: Αν αντί για τον Κινγκ, ο συγγραφέας ήταν κάποιος ρομαντικός του 19ου αιώνα, όπως ο ΕΤΑ Χόφμαν, το σίγουρο είναι πως θα ξόδευε αρκετές σελίδες για να εφοδιάσει (προσέχοντας, φυσικά, να μην τον πάρει είδηση ο αναγνώστης!) το κείμενο με μια σειρά από συγκεκαλυμμένες ή και αποπροσανατολιστικές προοικονομίες για τα παράξενα ζωντανά στρατιωτάκια. Ο Κινγκ σίγουρα εκμεταλλεύεται το γεγονός ότι οι αναγνώστες του θα είχαν δει ταινίες επιστημονικής φαντασίας, ειδικά τηλεοπτικές παραγωγές που δεν φημίζονται για δισταγμούς πριν από μια αλλόκοτη αποκάλυψη. Όμως είναι πολύ χρήσιμο για τον Κινγκ, και κάθε άλλον σύγχρονο συγγραφέα, να στηριχτεί και σε αυτό το προηγούμενο, δηλαδή στην επίδραση της τηλεόρασης: έτσι η εξέλιξη στο διήγημά του δεν μοιάζει εκτός τόπου και χρόνου, αντίθετα παραπέμπει (συνειδητά ή όχι, αν και στην περίπτωση του Κινγκ αυτό θα ήταν συνειδητό, δεδομένου ότι συχνά αναφέρεται στα έργα του σε ταινίες) στην κουλτούρα του σινεμά και της τηλεόρασης του εντυπωσιασμού και του φτηνού θεάματος. Και αυτό δεν είναι καθόλου επιτιμητικό: ο Κινγκ χτίζει κάτι πάνω σε μια δεδομένη πραγματικότητα, δηλαδή σ’ ένα πολύ σταθερό έδαφος για έναν συγγραφέα!

Ας επιστρέψουμε, όμως, στην περιπέτεια του κυρίου Ρένσοου.

Μετά απ’ τα πρώτα χτυπήματα, υποχωρεί στα μέσα δωμάτια. Αρχικά πηγαίνει στο υπνοδωμάτιο, εκεί όμως δέχεται σφοδρή επίθεση από δύο ακόμα ελικόπτερα και αναγκάζεται να κάνει μια ηρωική έξοδο. Φτάνει στο μπάνιο, όπου καταστρώνει το σχέδιό του: Από το παράθυρο θα βγει στη μαρκίζα και θα περπατήσει εκεί, πάνω από το κενό (ο Ρένσοου βρίσκεται στον τεσσαρακοστό όροφο) μέχρι τη βεράντα, σκοπεύοντας να αιφνιδιάσει τα στρατιωτάκια και να κάψει τη βάση τους με ένα πανί που μούλιασε σε υγρό για αναπτήρες. Μετά θα εγκαταλείψει τη σουίτα απ’ τη μοναδική έξοδο: την πόρτα.

Δυστυχώς για τον Ρένσοου, παρόλο που θα βγει θριαμβευτής από το πρώτο σκέλος του σχεδίου του – με βαρύ τίμημα, το πρόσωπο, τα χέρια και τα πόδια του είχαν γεμίσει με βαθιές πληγές – μόλις θ’ ανοίξει την πόρτα όλο το μαρτύριο θα πάρει ένα απρόσμενο και πολύ κακό γι’ αυτόν τέλος. Νωρίτερα, όταν εγκλώβισαν τον εχθρό τους στο μπάνιο, οι στρατιώτες του ζήτησαν με μήνυμα να παραδοθεί, αλλά εκείνος αρνήθηκε. Πιθανότατα είχαν την εντολή από τη μητέρα του θύματος να περιμένουν ακόμα, μήπως μεταπεισθεί. Ίσως να έγραφαν και άλλα μηνύματα, παρουσιάζοντας το κατηγορητήριο και τα αισθήματα της δημιουργού τους, ή η εντολοδόχος τους να ζήτησε ρητά να τον ακινητοποιήσουν και να της στείλουν στη συνέχεια μήνυμα για να έρθει η ίδια να του μιλήσει. Όταν, όμως, ο Ρένσοου βρέθηκε ένα βήμα από την έξοδο, δεν είχαν άλλη επιλογή. Χρησιμοποίησαν το πιο ισχυρό όπλο στο κουτί: μια θερμοπυρηνική βόμβα. Το τέλος έρχεται ακαριαία, με όλη τη σουίτα να εξαϋλώνεται.

Ο Κυριάκος Χαλκόπουλος συντονίζει και διδάσκει δύο σεμινάρια Δημιουργικής Γραφής στην πλατφόρμα του SkillBox. Πρόκειται για πιστοποιημένα Εκπαιδευτικά Προγράμματα κατά το πρότυπο QTL της ACTA Τεχνοβλαστός Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για τα σεμινάριά του εδώ:
1. Δημιουργική Γραφή
2. Λογοτεχνία του Φανταστικού

Cover art by Chris Odgers for Stephen King’s ‘Night Shift’ Deluxe Special Edition, published by Cemetery Dance Publications

προτεινουμε επίσης

Η Nyctophilia.gr χρησιμοποιεί cookies για να εξασφαλίσει τη σωστή λειτουργία της, την δυνατότητά σας να επικοινωνήσετε μαζί μας, καθώς και να βελτιώσει την εμπειρία σας στο website. Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Αποδοχή Αναλυτικά