Κρατική Ορχήστρα Αθηνών: “Νοσφεράτου, μία συμφωνία τρόμου”

by Nyctophilia

Νοσφεράτου, μία συμφωνία τρόμου

Σε συνεργασία με το European Film Philharmonic Institute

Ο «Νοσφεράτου» δεν είναι μόνο μία κορυφαία δημιουργία του βωβού γερμανικού εξπρεσιονισμού αλλά και η πρώτη ταινία τρόμου στην ιστορία της Έβδομης Τέχνης – κατά πολλούς, και η καλύτερη. Ανάλογης δύναμης με τα ανατριχιαστικά καρέ του Φρήντριχ Μουρνάου είναι και η πληθωρική μουσική επένδυση της ταινίας από τον Τζέιμς Μπέρναρντ, που θα αποδώσει ζωντανά η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, υπό τη διεύθυνση του Διευθυντή της, Στέφανου Τσιαλή, για όλους τους πιστούς σινεφίλ!

Η αρχική μουσική επένδυση συντάχθηκε από τον Χανς Ερντμαν για να εκτελεσθεί από μια ορχήστρα κατά τη διάρκεια της προβολής. Λέγεται επίσης, ότι η αρχική μουσική ηχογραφήθηκε κατά τη διάρκεια της προβολής της ταινίας. Ωστόσο, το μεγαλύτερο μέρος της έχει χαθεί, και αυτό που παραμένει είναι μόνο η αποκατάσταση της μουσικής επένδυσης, του 1922. Ετσι, σε όλη την ιστορία των προβολών του «Νοσφεράτου», πολλοί συνθέτες και μουσικοί έχουν γράψει τις δικές τους μελωδίες για να συνοδεύσουν την ταινία. Το 1997 ο Τζέιμς Μπέρνραντ συνέθεσε ένα ορχηστρικό σκορ, το οποίο εκτελέσθηκε από τη Φιλαρμονική Ορχήστρα της Πράγας για την τηλεοπτική προβολή της ταινίας από το Channel 4. Σύμφωνα με τον ίδιο: «Η ιστορία του Δράκουλα πάντα ασκούσε γοητεία πάνω μου, όπως και ο Νοσφεράτου. Πιστεύω έντονα στις δυνάμεις του Καλού και του Κακού και στην αιώνια μάχη ανάμεσα στο Θεό και τον Διάβολο». Ο Μπέρνραντ έγινε διάσημος, κατά τη δεκαετία του ’50 και του ’60, με τις συνθέσεις του για πολλές ταινίες θρίλερ της εταιρίας παραγωγής «Hammer».

Ο Μουρνάου είχε χαρακτηρίσει την ταινία σαν «μια συμφωνία τρόμου», οπότε η προσπάθεια του Μπέρναρντ εστιάστηκε στο να συνθέσει ένα σκορ που συγκρατεί μαζί σαν μια συμφωνία – ή πιο απλά ένα συμφωνικό ποίημα – έναν ιστό πολλών αντιπαραβαλλομένων θεμάτων. Η δύναμη του κακού του Ορλοκ πρέπει να γίνει αισθητή. Το θέμα του είναι αδυσώπητο και παίζεται κυρίως από τα Χάλκινα: τέσσερα τρομπόνια, τέσσερις τρομπέτες και μια τούμπα. Η Ελεν ντύνεται με ένα θλιβερό ρομαντικό θέμα που παίζεται από ένα μεγάλο τμήμα των εγχόρδων. Εχει επίσης ένα βαθύτερο μοτίβο, τη γοητεία που της ασκεί ο Νοσφεράτου. Υπάρχει η αίσθηση ότι η ίδια, θέλει να της πιει το αίμα, ακόμα κι αν τον βρίσκει αποκρουστικό. Από την άλλη πλερά ο Χούτερ είναι ευτυχισμένος και αθώος, οπότε συνοδεύεται από μια απλή παραδοσιακή μελωδία που ερμηνεύεται από πνευστά. Αυτό αλλάζει όταν συνειδητοποιεί εν τέλει τη φρίκη της κατάστασης. Ετσι περνάμε στο δεύτερο θέμα του, προερχόμενο από τη μελωδία που συνοδεύει το θέμα του Πρλοκ. Ενας ακόμα χαρακτήρας είναι ο Νοκ, ο τρελός, υπηρέτης του κακού που επενδύεται από ένα μυστηριώδες ανοδικό και καθοδικό θέμα, μια μίξη από ελάσσονες και πεντατονικές κλίμακες. Ο διωγμός του από τον όχλο είναι ένα ολοκληρωμένο κομμάτι. Ξεκινά με τα μουρμουρητά των κατοίκων της πόλης: πολλά όργανα που παίζουν λίγο εκτός ρυθμού, χωρίς σταθερότητα. Στο τέλος, όταν ο κόκορας κράζει, το θέμα της Έλεν γίνεται ολοένα και πιο δυνατό κατακτώντας αυτό του Ορλοκ που μετατρέπεται σε θέμα της καλοσύνης. Ο ρυθμός δεν κορυφώνεται μέχρι εκείνη να πεθάνει.

Πληροφορίες

Κυριακή 21 Ιανουαρίου 2018 | 19:30 | Μέγαρο Μουσικής Αθηνών – Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη | Τζέιμς Μπέρναρντ (1925-2001) | «Νοσφεράτου, Μία Συμφωνία Τρόμου» (1997) | Μουσική Διεύθυνση: Στέφανος Τσιαλής | Τιμές εισιτηρίων: 30€, 25€, 15€, 10€ και 5€ (εκπτωτικό) | Πληροφορίες: Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, Τ. 210 7257601-3, www.koa.gr | Αγορά εισιτηρίων: Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Τ. 210 7282333

προτεινουμε επίσης

Leave a Comment

* Χρησιμοποιώντας αυτή τη φόρμα συμφωνείτε με την αποθήκευση των στοιχείων και δεδομένων σας στη βάση του ιστότοπου για στατιστικές αναλύσεις.

Η Nyctophilia.gr χρησιμοποιεί cookies για να εξασφαλίσει τη σωστή λειτουργία της, την δυνατότητά σας να επικοινωνήσετε μαζί μας, καθώς και να βελτιώσει την εμπειρία σας στο website. Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Αποδοχή Αναλυτικά